segala info di dalam blog ini untuk dikongsi bersama..sekian,terima kasih.=]

borak-borak...


ShoutMix chat widget

Wednesday, February 24, 2010

azabnya ya allah

kisah dipetik daripada al-kabair oleh imam al-zahabi :
seorg lelaki menziarahi saudara perempuannya yang menggal dunia. dalm pd dia menolg mengburkn jenzah saudaranya itu, dmpet wangnya terjtuh ke dlm liang kubur , tnpa dsedari sesiapa, shgga msg2 pulg ke rmh. apabila dia tersdar dmpetnya tiada, trus dia mengagak dmpetnya itu sdh terjtuh ke dlm liang kubur saudaranya itu.
lants dia kmbali ke kubur dan mggali kubur itu semula. nmun, algkh terprnjat nya dia , kbur itu memncarkan api yg menyala-nyala! segera ditimbusnya semula kbur itu dgn tanah.
dgn takjub dan kesal, dia kmbali ke rmh dan menemui ibunya sambl menangis teresak-esak dan berkata: "oh ibuku!! ceritakanlah padaku hal saudara perempuanku ini , dan amal yg telah dikerjaknnya selama ini?" si ibu berasa terpernjat dan bertanya ;" mengpa engkau bertnya bgitu??"
katanya, : "saya dapati dari kuburnya keluar api!!" seterusnya dia mencrtakn kpd ibunya apa yg dlihatnya.
mendengar crta itu, si ibu lalu menangis dan berkata ; "hai anakku! pd pemerhatian ibu, saudara perempuanmu itu tdk buat apa-apa selain dia suka meremehkn wktu solat dan melewatkn solat drpd wktu yg sepatutnya."
bgtulah ditunjukkn Allah s.w.t., balasn org yg melewatkn solat. persoalannya, klu hanya melewatkn solat, maka bgaimana pula halnya org yg tdk bersolat sama sekali?
kita bermohon pd Allah s.w.t. , smga Dia memberikn kita taufik spya menjdi kalangan org yg menjaga solat.
P/S ; sme2 kter amek iktibar..
sebarkn kpd rkn2 anda..
smg idop kter terisi dgn dakwah.

No comments:

Post a Comment